Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2012

Στο ναό, της Μάρως Βαμβουνάκη



Ακούω τα ισπανικά λόγια του ιερέα και δυσκολεύομαι να νιώσω την κατάνυξη που αισθανόμαι στους δικούς μας εσπερινούς.

Δεν είναι προκατάληψη. Οσο περισσότερο εκκλησιάζομαι στην Ορθοδοξία, τόσο με κερδίζει. Μέσα εδώ μού λείπει η δική μας αισθητική: Το θερμό ημίφως, τα σοβαρά μάτια των εικόνων μας που ατενίζουν ορίζοντες εσωτερικούς, η τελετουργία των δαχτύλων τους, η γνώση των σφιχτών χειλιών τους. Η άφατη έννοια που συνταράσσει, ο σεβασμός στα μεγάλα συναισθήματα που σιωπά. Εκεί πέρα, σε μάς, στην Ορθόδοξη τέχνη, τα μεγάλα και τα σημαντικά υπονοούνται, στέλνουν μονάχα νύξεις κι αν μέσα σου συναπαντήσουν κάποιους σπόρους, τους καρπίζουν. Το ζητούμενο πνέει πιο μέσα απ΄τις λέξεις, πιο πίσω απ΄τις εικόνες και είναι φειδωλό.

Εδώ, στη Δύση, όλα περιφέρονται ανυπόφορα εκφραστικά, πληθωρικά, σχεδόν φλύαρα. Ο συναισθηματισμός καταντάει πόζα. Οι μορφές δεν είναι πλέον σύμβολα, κάνουν τα πάντα για να εκβιάσουν τη συγκίνησή σου. Μπροστά σε τόση πληθωρικότητα αμύνεσαι, αντί ν΄ανοίγεσαι κλείνεις.



Από το βιβλίο «Λουλούδι της κανέλλας» (αφήγηση ενός ταξιδιού στην Ισπανία), εκδόσεις ¨Φιλιππότη¨, 1993

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Νέος αναγνώστης, «από σπόντα» ευσταθή και υψηλού χριστιανικού ήθους, διαισθανόμενος την αύρα Αληθείας του ιστολογίου σας και των ανθρωπιστικών σας αναζητήσεων, ως αντίδωρο ευχαριστίας, να σας αφιερώσω μια ποιητική «εμπειρία μου» από το «περιβόλι της Παναγίας» .


ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

Σ’ αυτό τον Άγιο Τόπο, μην προσπαθείς να κρύψεις,
τον άδηλο, αμαρτωλό, κι απέραντο θυμό σου.
Κάθε γωνιά, σκιά βαριά, αέναης σιωπής και τύψεις,
χορός θαυμάτων, στοχασμός, απλώνονται εμπρός σου.

Εικόνες πέτρινες, μονές τεράστιες και σκήτες
κι εσύ, της θνησιμότητας μετράς προσεκτικά,
πως χτίστηκαν θεμέλια ψυχών, μ’ αταίριαστους γρανίτες.

Ψυχής δρομάκι απάτητο, ανηφοριά της Γνώσης,
κάθε εξουσίας χλευαστής και αρνητής εαυτός μου,
φεύγοντας απ’ εδώ, μη φοβηθείς σα νοιώσεις,
πως «έκλεψες» κι εσύ, λίγο απ’ το Φως του Κόσμου.

ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΑΞΙΑΔΗΣ

Ευροκλύδων είπε...

Εξαιρετικό..